Bądź asertywny – w życiu i w pracy!
Asertywność nie jest wrodzona. Jest zmienna oraz przede wszystkim zależy od określonej sytuacji w jakiej się znaleźliśmy. Przykładowo, potrafimy wyrażać w sposób asertywny swoje uczucia oraz prawa, ale niekiedy, w niektórych sytuacjach nie potrafimy być sobą w sytuacjach trudnych, a szczególnie konfliktowych. Trudno nad odnaleźć się po określonej stronie konfliktu. Warto zatem poznać tajniki i zgłębić wiedzę w zakresie technik efektywnych, czyli takich, które nie ranią nas samych od środka, ale także partnerów danej interakcji. Tym samym poznasz sposoby reagowania w rozmaitych sytuacjach. Zgodnie z jedną definicji, asertywność to umiejętność postępowania w zgodzie z samym sobą, nie pozwalając przy tym innym na naruszanie granic własnych i innych osób. Asertywność to zdecydowanie pojęcie psychologiczne, więc przyda się troszkę wiedzy właśnie z tej literatury przedmiotu. Badacze z zakresu psychologii są zdania, że asertywność, umiejscowioną obok empatii stanowi podstawową umiejętność wchodzącą w skład inteligencji. Pewnej specjalistycznej diagnozy różnych zachowań nieasertywnych psycholodzy dokonują na bazie tzw. blokady słowa „nie”. Zdaniem jednego z czołowych badaczy, Daniela Golemana takie pojęcie jak inteligencja emocjonalna obejmuje zdolność rozumienia zarówno siebie i wewnętrznych, własny emocji, także kierowania i kontrolowania ich, zdolność samodzielnego motywowania się, odczuwania empatii, jak również posiadania umiejętności o charakterze społecznym.
Szkolenia z asertywności
Tego typu szkolenie opiera się przede wszystkim na wiedzy z zakresu obrony przez technikami manipulacyjnymi. Na takim szkoleniu uczysz się przede wszystkim w jaki sposób można pływać na zmianę zachowania innych za pomocą zasad oraz technik konstruktywnej krytyki, po to, by budować wartościową i dobrą relację, wyzbytą konfliktów – przykładowo dowiemy się jak wpłyną na zmianę zachowania koleżanki z pracy, która nas wyjątkowo denerwuje. Na takim szkoleniu ponadto dowiesz się w jaki sposób możesz bezkonfliktowo i asertywnie wyrażać własne zdanie w sytuacjach, w których czujesz obawę, których unikasz lub w których reagujesz nerwowo – czyli na przykład podczas spotkań zespołowych, spotkań kadry kierowniczej itd. Chciałbyś wiedzieć zatem jak rozmawiać na tematy dość delikatne a zarazem drażliwe w otoczeniu innych ludzi, z którym de facto wiąże Cię stosunek pracy. Na szkoleniu nauczysz się wielu rzeczy, a w tym w jaki sposób reagujemy w sytuacjach nagłych, nieprzewidywalnych, a przy tym zyskując szacunek, jak i wzajemne zrozumienie. A to niełatwa sztuka. Tego typu szkolenie powinno być podstawą realizowaną w pracy. To pewna forma szkolenia miękkiego, które doskonale sprawdzi się w gronie kadry kierowniczej, kiedy musisz wpływać na pracowników, a Ci niestety ,,wchodzą Ci na głowę”. W drugą stronę z kolei, warto zwrócić uwagę, ze niekiedy pracodawcy wykorzystują sztuczki manipulacyjne, przez które trudno nam, jak pracowników odmówić wykonania polecenia. Warto umieć odnaleźć tzw. ,,złoty środek” i w odpowiednim momencie powiedzieć ,,nie”.