Jak rozpocząć nowy rok szkolny i zagwarantować sobie sukces?
Wiesz jak to jest, gdy wakacje zbliżają się ku końcowi i nadchodzi nieuchronnie kolejny rok. Dla jednych jest to powód do radości bo mogą spotkać się znowu z przyjaciółmi, dla innych sama myśl o kolejnym roku szkolnym wywołuje zniechęcenie. W każdym przypadku warto sobie postanowić, aby nadchodzące 10 miesięcy spędzić jak najlepiej!
Na początek zadaj sobie pytania: Co mogę zrobić, aby ten rok minął jeszcze przyjemniej niż poprzedni? Co mogę zrobić, aby chodzić do szkoły lub na studia z większą chęcią? Co powinienem lub powinnam zmienić, aby dostawać lepsze oceny, pracować mniej ale bystrzej?
Jeśli skupisz się na takich pytaniach, Twój umysł wygeneruje odpowiedzi, które pomogą Ci łatwiej przejść przez kolejny rok szkolny.
„Nie oceniaj mojej inteligencji po odpowiedziach jakie daję, ale po pytaniach jakie stawiam”
– Mark McGranaghan
Teraz postaw sobie cele, które osiągniesz w najbliższym roku. Człowiek bez celów jest jak strzelec wyborowy, który ma zasłonięte oczy. Jeśli trafi w cel, to tylko przez przypadek. Ustal cele, aby wziąć życie we własne ręce. Napisz na kartce papieru jaką chcesz mieć średnią na koniec roku, na koniec semestru. Napisz czego chcesz się nauczyć (np. język obcy, konkretna dziedzina nauki, umiejętność). Jeśli bierzesz udział w olimpiadach lub jesteś sportowcem, napisz co chcesz osiągnąć i kiedy to zrobisz.
Cele pisz w czasie teraźniejszym, w pierwszej osobie, w pozytywie, oraz jako już zrealizowane. Zamiast napisać: „Chcę mieć piątkę z matematyki”, napisz: „Ja, Marcin, z łatwością uzyskuję ocenę 5 z matematyki na koniec roku i czuję ogromną satysfakcję oraz podziw ze strony kolegów i koleżanek.” Im cel bardziej szczegółowy, tym lepiej. Dodając słowo: „z łatwością”, programujesz swój podświadomy umysł na sposób osiągnięcia tego celu. Za każdym razem pisz datę osiągnięcia celu.
Więcej o celach możesz przeczytać tutaj: Osiąganie celów
Wiele przedmiotów w szkole wydaje się niepotrzebnych. Jednak za każdym z nich, może ukrywać się coś wartościowego. Nawet jeśli tak nie jest, warto sobie uświadomić (a nawet zmyślić) co ja będę z tego miał, że nauczę się tematu X z przedmiotu Y. Jeśli podasz swojej podświadomości powód nauczenia się czegoś, znacznie łatwiej tego dokonasz.
Zaczynając każdy nowy dział, temat a nawet cały przedmiot, zadaj sobie następujące pytania:
- Co ja z tego będę miał/miała?
- Co mi to da, że opanuję tą wiedzę?
- Dlaczego powinienem/powinnam się tego nauczyć?
- Co jeszcze dzięki temu osiągnę?
Postaraj sie, aby padło kilka odpowiedzi. Im więcej, tym lepiej dla Ciebie – bo będziesz mieć dzięki temu większą motywację i szybciej opanujesz dany materiał.
Jeśli myślisz, że edukacja jest droga, spróbuj ignorancji!
– Andy McIntyre
Tuning Twojego Umysłu
A teraz przejdziemy do tuningowania własnego umysłu. Podobnie jak z samochodem, tak samo z ludzkim mózgiem – można trochę popracować, aby później lepiej się go użytkowało! Początkowo trzeba włożyć nieco pracy, ale efekty są zaskakujące i przekładają się na zwiększenie wolnego czasu. A w wolnym czasie… robisz to, co lubisz robić najbardziej!
A więc przejdźmy do konkretów. Nie wiem czy już spotkałeś się z szybkim czytaniem. Wiele osób zaczyna swoją przygodę z szybkim czytaniem i szybko się zniechęca. Główną przyczyną jest chwilowy spadek zrozumienia tekstu, który ma miejsce w trakcie zwiększania prędkości. Gdybym miał wykreślić krzywą zrozumienia tekstu i prędkości, wyglądała by jak parabola, zaczynająca się na wysokości 40-60%, potem spadek do 10-20%, a następnie wzrost do 60-80% i więcej.
Jak myślisz, jaka jest przeciętna prędkość czytania?
W Polsce wśród dorosłych jest to 180–220 słów na minutę. U młodzieży w zależności od wieku i umiejętności jest to 150–200 snm (słów na minutę). Zrozumienie tekstu przy takiej prędkości to 40–60%.
A wiesz jakie są rekordy?
Przykłady:
- Rekord z 2005r; Dariusz Konarzewski z Warszawy; 29 000 snm, 80 % zrozumienia
- Katarzyna Sobolewska, uczennica I LO w Bolesławcu; 35 483 snm, 95,2% zrozumienia tekstu!
- Obecny rekord Polski i jednocześnie świata – Kamila Kornet z Warszawy 46 482 snm!
Jak widzisz, rekordy liczy się w dziesiątkach tysięcy słów na minutę. Z każdym rokiem padają kolejne rekordy, bo wymyślanych jest coraz więcej ćwiczeń które pozwalają na takie osiągnięcia. Zauważ też, że u tych osób jest znacznie większe zrozumienie tekstu niż u przeciętnego czytelnika!
Jak to jest z tym zrozumieniem?
Zrozumienie ściśle wiąże się z koncentracją i zainteresowaniem tekstem. Podobnie jak z jazdą samochodem. Gdy jedziesz z prędkością 20 km na godzinę (np. na drodze osiedlowej), jest to na ogół nudna jazda i można w tym czasie wykonywać inne czynności umysłowe (rozmowa przez telefon, rozmyślanie itd). Jednak gdy jedziesz z prędkością 200 km na godzinę, nie masz czasu na zbędne myśli czy czynności! Twój mózg koncentruje się na prowadzeniu pojazdu. Co więcej, taka jazda jest znacznie ciekawsza!
Według badań na Uniwersytecie Stanford w USA, minimalna prędkość czytania przy której mózg efektywnie wchłania wiedzę, to 500 snm! Czyli ponad dwa razy więcej, niż przeciętna prędkość czytania!
Do nauki szybkiego czytania jeszcze powrócimy w innych artykułach (możesz też zgłębić tą wiedzę na mojej stronie). Warto nauczyć się tej umiejętności, aby zyskać min. dwa razy więcej wolnego czasu! A jak wiadomo, większość nauki w szkole polega właśnie na czytaniu lektur i podręczników… Coś, co jest nudne możesz ograniczyć do minimum, a wolny czas wykorzystać na swój własny sposób 🙂
Teraz kilka słów na temat szybkiej nauki. Jak mówią Anglicy: Work smarter, not harder – Pracuj bystrzej, nie ciężej! Aby skuteczniej zapamiętywać, należy pamiętać o kilku faktach. Po pierwsze o odpowiednim otoczeniu zewnętrznym. Pamiętaj o przewietrzonym pokoju ponieważ mózg pobiera 20% tlenu; o ciszy lub ulubionej muzyce (polecam barokową); o częstym piciu czystej, mineralnej wody bo mózg i oczy to w około 80% woda; oraz odpowiednim odżywianiu…
Zadbaj o dobre nastawienie. Jeśli podchodzisz do nauki jak pies do jeża, nic z tego nie będzie! Przeczytaj jak wzmacniać motywację i jak się koncentrować (tym jeszcze się zajmiemy w innych artykułach).
Pamiętaj o częstych przerwach – min. co godzinę lub jeszcze lepiej co pół godziny – krótki relaks, ćwiczenia fizyczne, kinezjologia edukacyjna, spacer… Przerwy są niezbędne ze względu na dwa zjawiska w nauczaniu: efektu początku i końca. Na początku nauki i przed końcem zapamiętujesz najlepiej. W środku następuje spadek zrozumienia i zapamiętywania. Drugi powód to nieświadoma praca umysłu, który w trakcie przerw porządkuje i utrwala nauczoną wiedzę. Trzeci powód to poprawa krążenia krwi, tamowanej podczas przebywania przez dłuższy czas w jednej pozycji.
Pamiętaj o powtórkach materiału. Jest to jeden z kluczy do zapamiętywania. Przyjmuje się, że trzeba powtórzyć średnio 7 razy daną informację, aby trafiła do pamięci długotrwałej. Jeśli używasz komputera, polecam programy typu flesh-card, takie jak SuperMemo i FullRecall.
Naucz się technik pamięciowych. Dzięki nim zapamiętasz zarówno daty historyczne, każdy rodzaj wiedzy, a nawet wiersz lub całą książkę! Mnemotechniki to temat rzeka,o zasadach szybkiej nauki możesz przeczytać tutaj: Szybka nauka
Nauka tego – jak się uczyć jest najważniejszą, życiową umiejętnością
– Tony Buzan
Poznaj mapy myśli. Są to kreatywne notatki, które wykorzystują naturalny sposób funkcjonowania ludzkiego umysłu. Polegają na nielinearnym notowaniu, przy użyciu skojarzeń, rysunków, kolorów, symboliki, wyobraźni… Dowiedz się więcej o mapach myśli na stronie: www.mapy–mysli.com
Na zakończenie przytoczę pewien cytat, który usłyszałem na jednym ze szkoleń. Andrzej, mój wykładowca powiedział: Geniusz, to osoba która używa swojego umysłu w specjalny sposób. Teraz Ty uczysz się używać swojego umysłu w specjalny sposób!
Czy myślisz, że takie osobistości jak Albert Einstein czy Leonardo da Vinci mieli coś, czego Ty nie masz? NIE! Mieli taki sam mózg jak każdy z nas. Jedyną różnicą był sposób jego wykorzystania! Ucząc się takich rzeczy, jak techniki pamięciowe, szybkie czytanie, mapy myśli – zaczynasz wykorzystywać znacznie większy potencjał swojego umysłu, niż przeciętny człowiek!
Powodzenia!
Marcin Kijak
Trener technik szybkiej nauki i czytania
PS.: Zobacz jak przygotować się do matury >>
Dodatkowe zasoby które polecam:
- Kod Czytania 101 – Darmowy, multimedialny Kurs Szybkiego Czytania
- metody notowania – darmowy raport
- Mapologia – kurs tworzenia Map Myśli
- e–zin DaVinci News
- Taktyki szybkiej nauki do egzaminów